onsdag 6 januari 2010

Tänkvärt i Stockholm

Var på besök i huvudstaden i måndags den 4januari. Som vanligt passade jag på att köpa tidningen Situation Stockholm, en tidning som alltid har en eller annan artikel som jag gillar och får mig att tänka.
I januarinummret fanns en artikel om "den nya modellen" skriven av Ditte Lindberg, den fick mig att tänka till och faktiskt komma underfund med ett "fel tänk", eller vad man ska kalla det , som jag har haft. Eller kanske mer en "nyans" som kan få förrödande konsekvenser.
Jag har i samband med ekonomistudier funderat mycket över betydelsen av skillnaden mellan efterfrågan och behov, och som småföretagare ser jag den avgörande vikten av efterfrågan för att få en kommersiell verksamhet att fungera. Men, det Marta Szebehely, professor i socialt arbete vid Stockholms Universitet, poängtera i tidningsartikelln är "Störst risk med vinstdrivande omsorg, är att det blir efterfråganstyrd istället för behov,"
När vi styrs in i ett samhälle där vård, omsorg skola m.m. byggs på efterfrågan istället för behov då bygger vi verkligen ett nytt klassamhälle med avsaknad av solidaritet.
Ju fler vi ställer utanför desto större bli orsakerna till hat och konflikter.
Därför måste vi bli tydligare på att vissa verksamheter inte ska vara vinstdrivande, däremot kan vi säkert effektivisera och förvalta resurserna på ett bättre sätt.
Till sist det bästa med Stockholm är ändå att vi kan åka hem till Flen på kvällen, ha det skönt i vårt vinterland.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar