torsdag 18 februari 2010

Se framåt, ta inte skit.

Igår var det möte i politiken. En lång diskussion om hur vi ska kunna öka de folkvaldas möjlighet att påverka i förhållande till tjänstemän och indirekt utsedda i styrelser och nämnder. Kommunfullmäktige är de enda som är valda direkt av folket i val och kan därmed avsättas var fjärde år. Detta är viktiga frågor för att demokratin ska kunna fungera.
Samtidigt finns det ett anatal oftast anonyma debatörer som spyr galla över allt vad politiker gör och säger, detta utan att någonsin leverera ett enda förslag på vad man borde göra. Det är dags för er att komma ut och kandidera till de positioner där ni kan förverkliga allt det ni kan och vet.
Jag skulle vilja ha fler konstruktiva krafter i diskussionen omkrig hur vi ska organisera styrningen av samhället i framtiden, hur vi stärker demokratin och skapar förtroende för alla de som lägger ner mängder av tid och engagemang i politiken och oftast mest får ta skit.

2 kommentarer:

  1. Efter ett par år som överförmyndare har jag börjat fundera på om inte valda tjänstemän kan vara en väg att gå alltså valda av och ur fullmäktigeledamöterna.
    En person, en ansvarig är något lättare att hantera än många personer och delat ansvar.
    Kanske skulle då fullmäktigemötena handla mer om principer och de stora dragen än petande i detaljer och teknikaliteter.
    Varje fullmäktigeledamot skulle då också ha en tydligare roll som vakthund åt medborgarna och inte bara valboskap åt sitt parti. Om jag inte är vald tjänsteman så är fullmäktige mitt forum att påverka politiken. Förvaltningscheferna tas då bort.

    SvaraRadera
  2. Detta tål att tänkas på. Kommer att ta med mig dessa tankar i mina vidare resonemang i processen att försöka stärka demokratin och folkvaldas inflytande.
    Har faktiskt inte funderat i banorna att politiker som är folkvalda skulle kunna bli så executiva att "ministerstyre" skulle bli rumsrent.

    SvaraRadera